Fotografi : Sejarah


SEJARAH FOTOGRAFI – HASSAN IBN HASSAN – FATHER OF OPTIC
Assalamu'alaikum dan Salam Sejahtera,

Bertemu kita di alam maya sekali lagi. Kali ini saya akan post satu lagi minat saya iaitu berkaitan dengan fotografi. Sebelum pergi dengan lebih jauh, adalah lebih baik kita mengetahui terlebih dahulu mengenai sejarah berkaitan penemuan fotografi.  Mungkin anda tidak pernah pun terfikir, dari mana asalnya penemuan ilmu fotografi ini? Mungkin kepada anda, fotografi sekadar memetik pemicu kamera saja.


Hassan Ibn Hassan @ Alhazen @ ibn al-Haytham - Father of Optic

Sebenarnya, Ilmu fotografi bermula dari penemuan pengetahuan tentang ciri-ciri optik dan cahaya oleh saintis islam Iraq yang dikenali sebagai Abū ʿAlī al-asan ibn al-asan ibn al-Haytham . Ilmu-ilmu tentang optik ini telah dibukukan dalam tujuh jilid dan dikenali sebagai Book of Optics (Arabic: Kitāb al-Manāir‎; Latin: De Aspectibus or Opticae Thesaurus: Alhazeni Arabis).

Anda boleh merujuk kepada link wikipedia di atas untuk membaca sendiri penemuan ibn Al Haytham ini. Penemuan beliau telah digolongkan setaraf dengan buku Philosophiae Naturalis Principia Mathematica oleh Sir Isaac Newton sebagai salah satu buku yang paling berpengaruh dalam sejarah fizik, membawa kepada revolusi optik dan persepsi visual.

Sekiranya anda membaca buku-buku fotografi yang datangnya dari jurulatih-jurulatih fotografi yang datang dari amerika syarikat dan sebagainya, anda akan dapati mereka akan merujuk kepada pemikiran dan pemahaman Aristotle tentang fizik optik berbanding merujuk kepada Ibn Al Haytham. Dan seterusnya merujuk kepada penemuan saintis perancis. Malah dalam buku sains fizik dan optik barat sendiri, mereka  selalu mengenepikan Al haytham dan sumbangan beliau sebagai usaha untuk mengenepikan sumbangan saintis Islam dalam dunia ilmu.
Salah satu penemuan penting Ibn al-Haytham, beliau telah membuktikan cahaya bergerak dalam satu garis lurus, dan beliau telah bereksperimentasi dengan lensa,cermin, serakan dan pantulan. Anda akan dapat membaca huraian tentang konsep yang telah difikirkan sejak 1 millenia ini, dalam hampir kesemua buku fotografi asas, malah dalam buku-buku yang banyak membincangkan tentang teori dan applikasi cahaya dalam fotografi seperti Light Science & Magic, An introduction to Photographic Lighting.



Nah, sekarang kita telah tahu bahawa orang Islam lah yang pertama telah memecah kebuntuan dan mempelopori asas kepada ilmu fotografi ini. Dan sehingga kini, fotografi masih lagi membicarakan mengenai keupayaan kita mengamati dan menggunakan cahaya. Asas kepada fotografi juga masih sama seperti 1 millenia dahulu.

Oklah, sekian buat kali ini.. Topik ini akan bersambung dengan asas fotografi..

0 comments:

Post a Comment