Gelaran, Pangkat dan Nama: Asal-Usul

Assalamu'alaikum dan Salam Sejahtera.


Bertemu lagi dan tajuk kali ini berbicara mengenai Nama, Panggilan, Gelaran, Pangkat Nama, Nama Keturunan. Selalunya orang kata "Apa ada pada nama? Dan ianya agak menarik untuk dibicarakan dan apa yang ada disebalik nama dan dari mana bermula salasilah nama2 ini..
Raja, Ratu, Sultan, Sultanah, Tuanku, Tunku, Tengku, Ungku, Engku, Putera, Puteri, Megat, Tun, Toh Puan, Tan Sri, Puan Sri, Dato', Datuk, Datin, Tuan, Puan, Encik, Cik, Pak, Mak, Tok, Hang, Dang, Sang, Yang, Si, Mat (Melayu), Nik, Che, Wan, Che Wan, Tuan, Long, Ku (Kelantan Siam Patani), Pengeran, Dayang, Awang, Abang, Pehin, Datu, Datu Patinggi (Brunai Borneo), Syed, Said, Shaikh, Sheikh, Syarifah, Mohamad, Siti, Abdul (Arab), Shah, Khan (Pakistan/Iran), Wak, Raden, Bung (Jawa), Daeng (Bugis) kebanyakannya adalah gelaran yg menunjukkan kedudukan, pangkat, keluarga dan darjat mereka ataupun keturunan moyang mereka. Tapi kalau nama keluarga, ia diperturunkan menurut keturunan untuk menunjukkan asal usul keturunan darah keluarga itu. Jom kita tengok cerita dan riwayat yang didapati dari alam maya.


Prediket Sayyid, Syarif dan Habib, Meor

Apakah yang dimaksudkan dengan prediket Sayyid, atau Syed yang
diletakkan bersama dengan nama seseorang yang berketurunan darah Rasulullah SAW? Perkataan `As-Sayyid', (jamaknya `Saadat' atau `Asyad'), sebenarnya merupakan kalimah Arab yang memberi
makna `ketua' atau `pemimpin'. 



Sahih Al-Bukhari meriwayatkan sebuah Hadis, Rasulullah SAW pernah menegaskan mengenai Al-Hassan : "Sungguhlah bahawa puteraku ini (sambil menunjuk kepada Al-Hassan r.a) adalah Sayyid. Mudah-mudahan melaluinya Allah akan mendamaikan (pertikaian) antara dua golongan besar dari kaum Muslimin."

Rasulullah SAW juga pernah menggelar puterinya, Fatimah sebagai `pemimpin kaum wanita Islam (sayyidah nisa' ummati)' dan cucunda baginda, Al-Hussain, sebagai `pemimpin kaum belia di syurga
(sayyid syabab ahlal-jannah).' Selain itu, kalimah Sayyid dalam beberapa konteks yang lain bererti `ketua suku' (sayyid al qabilah)
atau orang bangsawan. Istilah `Syarif', (jamaknya `Asyraaf), bererti
ketua atau pemimpin, sama maksudnya dengan istilah `Sayyid'. Gelaran `Syarif' dipakai untuk Bani Hasyim di masa-masa permulaan
Islam sebagai nama sebutan, atau prediket bagi mereka. Orang pertama dari Bani Hasyim yang memakai gelar `Syarif' ialah Syarif Ar-Radhiy dan saudaranya Al-Murtadho.

Di Hijaz, sebutan `Syarif' tidak digunakan kecuali untuk para Penguasa Mekah dari keturunan Al-Hassan. Menurut adat dan kebiasaan umat Islam, prediket `Sayyid' diberikan kepada ahlul-bait dari keturunan Al-Hussein sementara `Syarif' dari keturunan Al-Hassan.


Keturunan Sayyidd dari Hadhralmaut, iaitu sebuah negeri di Selatan Semenanjung Arab, juga dikenali dengan gelaran `Habib', yang bererti
orang yang dikasihi.

Apabila seseorang berketurunan Sharifah berkahwin dengan orang bukan berketurunan Syed, nama bayinya dengan sendirinya ditukarkan nama pangkalnya kepada Meor kepada anak lelaki dan kepada anak perempuan pula diberikan nama Wan.





Wan dan Nik 



Cerita 1

Pada suatu hari... di Negeri Kelantan asal nya Sultan dia nama Raja Kumar. Tak tau dari mana asal nya Raja Kumar ni. Entah.. India kot? Dari keturunan Raja Kumar lah ada nya Cik Siti Wan Kembang. So, masa Cik Siti Wan Kembang ni jadi Raja (bukan seluruh Kelantan tapi cuma kat wilayah di  Timur Kelantan kot?), tempat dia tu jadi terkenal lah. Ramai pedagang pedagang yang datang.

Di dalam negeri Kelantan juga tapi wilayah yang lain nama nya Jembal... ada juga satu Raja kat sini. Ni lah cerita Raja Saadong tadi. Yang ni tadi cerita ambil angkat angkat buluh betung dengan dari mulut ikan. Dan anak-anak dia mula dengan nama gelaran NIK.

Balik pada cerita Cik Siti Wan Kembang tadi... dia pun tak ada anak. Jadi, dia ambil lah Puteri Saadong (konon nya memang terlalu cantik sehingga Maharaja Siam datang menculik) jadi anak angkat and dia akan dapat jadi Raja untuk seluruh wilayah Cik Siti Wan Kembang dan wilayah Jembal.

Dipendek kan cerita, lepas dia kena culik oleh Maharaja Siam and kemudian dipulangkan ke Kelantan, dia gaduh lah dengan laki dia nama Raja apa entah. Masa gaduh gaduh tu laki dia ni mati terkena cucuk sanggul Puteri Saadong. Lepas tu Puteri Saadong larikan diri and habislah cerita Puteri Saadong kat sini.

Kemudian, lepas tu baru mula Long Bahar (putera pada Raja Patani nama Wan Daim) jadi Raja kat Jembal. Kat sini lah mula nya keturunan WAN kat Kelantan. Sebenarnya Long Bahar tu keturunan WAN, tapi selalunya jika anak sulung secara automatik akan jadi LONG walaupun anak anak lain adalah WAN. Kira LONG tu nama panggilan lah. Kemudian, anak Long Bahar dengan Wan Anom... nama dia Long Sulaiman ganti jadi Raja lepas Long Bahar tu meninggal. Kat sini Long Sulaiman tu guna nama gelaran LONG juga sebab dia anak WAN yang sulung. Anak Long Sulaiman nama dia Long Yunus yang lepas tu satu kan semua wilayah wilayah kat Kelantan and ishtihar diri dia sebagai Sultan Kelantan yang pertama.

Jadi, begitu lah cerita nya macam mana nama gelaran NIK and WAN ada kat Kelantan. NIK tu asal dari nama anak angkat Puteri Saadong yang dari buluh betung and mulut ikan. Dan WAN pula dari keturunan Long Yunus.

Cerita 2

PENUNTUT Ijazah Doktor Falsafah University of Canterbudy, New Zealand, Nik Norma Nik Hasan berbicara mengenai nama keluarganya yang mempunyai pangkal nama Nik di hadapan. Kata Nik Norma, dalam susur galur keluarganya mempunyai banyak gelaran nama dalam keluarga seperti Tengku, Tunku, Engku, Raja, Tuan, Che dan Nik, sekali gus mewarnai keturunan keluarganya.

Namun, beliau sendiri tidak dapat memastikan yang gelaran Nik pada nama keluarganya adalah dari kalangan keluarga di raja walaupun neneknya mempunyai gelaran Tengku. 揝aya mewarisi nama Nik daripada ayah iaitu Nik Hasan Nik Yusuf walaupun ibu saya tidak mempunyai gelaran Nik.

Apa yang saya difahamkan, gelaran Nik akan lupus dengan sendiri jika wanita bergelar Nik berkahwin dengan lelaki biasa katanya. Namun, katanya ada juga lelaki Nik yang tidak meneruskan tradisi meletakkan pangkal nama Nik pada anak mereka seperti yang dilakukan oleh bapa saudaranya. Apakah asal usul Nik?

Dari apa diceritakan kepada saya, pada zaman Puteri Saa抎ong (di selatan Thailand), ada seorang raja memerintah tidak memiliki cahaya mata. Justeru, raja berkenaan mengambil anak angkat lelaki.

Seorang diperoleh dari buluh betung manakala seorang lagi daripada mulut ikan sebelah. Jadi, gelaran nama Nik ini diberikan kepada mereka sebagai membezakan dengan gelaran kerabat di raja lain,katanya yang sehingga hari ini tidak pernah menikmati hidangan rebung dan ikan sebelah kerana kepercayaan yang mengatakan keturunan Nik tidak boleh menikmati kedua hidangan berkenaan.

Nik Norma berkata, dari kajian dari buku yang dilakukannya, ada juga pendapat yang mendakwa gelaran Nik berasal dari nama Tengku sekitar kurun ke-18 hingga ke-19 dan diteruskan sehingga kini. Malah, ketika kakak saya ingin bersalin dia dikehendaki membentang kain kuning kerana dikatakan mudah ketika bersalin,katanya yang gembira kerana memiliki gelaran Nik dan berharap dapat meneruskan tradisi nama gelaran itu kepada anaknya pada masa akan datang.

Cerita 3

Cerita pasal WAN kat Kedah ni lain dari WAN kat Kelantan. Jika WAN Kelantan, mereka ni dari keturunan Raja Patani.

Tapi kat Kedah, gelaran WAN ni sebenarnya dari perkataan PAHLAWAN. Sultan Kedah mula bagi gelaran WAN ni kat Panglima Panglima Istana yang banyak berbakti untuk Kedah.

Masa zaman Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah, Siam serang Kedah. Masa ni cerita nya mula bagi gelaran WAN kat Panglima Panglima Kedah i.e. Datuk Bendahara diberi nama Wan Mohd. Sidek and Datuk Temenggung  nama dia Wan Musa.

Lepas tu siapa jadi Bendahara, Temenggung, Laksama, etc akan terus bagi gelaran WAN and tu terus lah sampai cucu cicit dia.


Dayang 

Kalau tengok anak anak perempuan Raja Brooke saja yang ada DAYANG, yang lelaki tak ada title apa apa pun. So, nama gelaran ABANG dari mana?

1868 - 1917 H.H. Rajah Sir Charles Anthoni Brooke, Rajah of Sarawak.

Anak anak:
1. James Harry Brooke
2. Charles Clayton Brooke

3. H.H. Rajah Sir Charles Vyner de Windt Brooke
    Anak anak:
    i) Dayang Leonora Margaret
    ii) Dayang Elizabeth
    iii) Dayang Nancy Valerie

4. Captain H.H. Bertram Willes Dayrell Brooke
    Anak anak:
    i) H.H. Anthony Walter Dayrell Brooke
    ii) Dayang Jean Margaret Palmer
    iii) Dayang Elizabeth
    iv) Dayang Anne Elaine Primula

5. Harry Keppel Brooke
6. Dayang Ghita Brooke
7. Esca Brooke-Daykin
Megat

English Version

Megat is a hereditary title given to male descendants of the ancient Royal House of Pagar Ruyung. Its Minangkabau pronouncation is 'Magek' - derived from the word 'Maha Gaek' which means 'Great One'.

The female members of the family are given the hereditary title Puteri. Its Minangkabau pronouncation is 'Puti' which obviously means Princess.

The Megats and the Puteris are royalty by birth. However, it is a common practice to name a child with the titles Megat or Puteri whenever the mother is of Royal Blood (Raja or Tengku)and the father is a commoner. This is due to the fact that in Minangkabau tradition, the status of one's child will depend on their parents. As for Royalties, marrying a commoner is strictly forbidden. Hence, the seniority of the respective parent's families will determine the child's royal status.

The idea of having a Megat or a Puteri from a Royal mother and a commoner father was likely based on the lineage of the famous pioneer Megat in the Malay World - Megat Terawis. Megat Terawis was the first Bendahara of Perak and was known by the title Orang Kaya Bendahara Paduka Raja. He was the son of the Daulat Yang Dipertuan Pagar Ruyung. His descendants were holders of the Bendaharaship of Perak. One of his descendants, Megat Menjanas (Orang Kaya Bendahara Paduka Seri Maharaja), married Raja Shah Alam Sayong - a daughter of Sultan Muzaffar Shah II of Perak.

Obviously his descendants used the titles Megat and Puteri. Coincidently, the mother was a daughter of a Perak ruler, people have generalised the rule that for individuals with a Royal mother and a commoner father, have the right to use the titles Megat and Puteri for their children.

Therefore, it should be highlighted that the original usage of Megat and Puteri are strictly for the descendants of the Royal Pagar Ruyung lineage. The descendants of Megat Terawis the First Bendahara of Perak still (to this very day) use the titles Megat and Puteri for their names and their children's.

Some of the prominent members of the Megat Terawis family are:

Dato' Seri Dr Megat Khas Bin Megat Omar
Dato' Megat Yunus Bin Megat Mohd Isa
Dato' Megat Othman Bin Megat Mohd Ali
Dato' Megat Mahmud Bin Megat Ismail
Dato' Seri Megat Jaafar Bin Megat Yunus
Tan Sri Dato' Megat Zaharuddin Bin Megat Mohd Nor
Tan Sri Megat Junid Bin Megat Ayub
Datuk Dr Megat Burhainuddin Bin Megat Abdul Rahman
Dato' Seri Megat Najmuddin Bin Megat Khas
Dato' Megat Mohamed Abdul Wahab Bin Megat Abu Bakar
Megat Zaharuddin Bin Megat Shamsudin
Megat Abdullah Rafaie Bin Megat Marzuki
Megat Mohamad Mentaha Bin Megat Alias


Raja

Yang guna nama gelaran RAJA ni cuma dari Perak saja. Those yang ada gelaran RAJA ni di Perak ialah waris keturunan Kesultanan Melaka. Kalau tengok genealogy, keturunan Kesultanan Perak adalah berasal dari Sang Sapurba. So, gelaran RAJA tu kekal sampai today.

Ada juga Raja di Selangor tapi zaman dulu lah. Mereka guna kan gelaran RAJA sebab diberikan oleh Sultan Perak masa tu. Selangor adalah keturunan Bugis iaitu dari keturunan Daeng Celak. Sultan Perak tabalkan anak Daeng Celak iaitu Raja Lumu jadi Sultan. Since then, keturunan Selangor guna gelaran RAJA kat depan nama.

Tapi lepas tahun 1898, Sultan Alauddin Sulaiman bagi nama anak anak dia TENGKU. Tapi ada anak dia pulak yang bagi nama kat anak anak dia RAJA semula. Ni yang aku tak faham. Tapi now Sultan Sultan Selangor semua nama gelaran TENGKU

Tengku

Nama gelaran TENGKU di gunakan kat Selangor, Pahang, Terengganu, Kelantan.

Asal kat Pahang adalah keturunan Sultan Mansur Shah. Anak dia Sultan Muhammad jadi Sultan Pahang yang pertama. Mula nya keturunan dia semua pakai nama gelaran Raja (sebab waris Kesultanan Melaka). Sampai lah bila Bendahara Dinasti yang jadi Sultan Pahang mula dengan Tun Muhammad Tahir. Lepas tu anak anak dia semua mula guna nama gelaran TUN, TUAN, ENGKU and gelaran tu lama lama berubah jadi TENGKU. Sampai today lah guna nama gelaran tu.

Kesultanan Terengganu sekarang pun asal dari keturunan Bendahara Johor. Sultan Johor pertama, Sultan Zainal Abidin I adalah anak pada Tun Habib Abdul Majid. Jadi keturunan dia mula lah dengan nama TUN, TUAN, ENGKU sampai lah jadi TENGKU and guna sampai today.
Bagi negeri  Kelantan pun sama juga, Long Yusuf ikhtiraf diri dia jadi Sultan Kelantan. Keturunan dia mula guna nama gelaran LONG, ENGKU sampai lah jadi TENGKU.
Tunku

3 negeri guna nama gelaran Tunku iaitu Johor, Kedah, Negeri Sembilan.

Bagi negeri Johor, asal nya memang waris Kesultanan Melaka, tapi Sultan Mahmud Shah Mangkat Dijulang memang tak ada waris. Jadi terputuslah warisan Kesultanan Melaka bermula di sini. Selepas itu, kerajaan Johor diteraju oleh Bendahara iaitu Bendahara Abdul Jalil menjadi Sultan. Keturunan beliau dimulai dengan nama gelaran TUN, TUAN, ENGKU sampai lah ke TENGKU and kemudian TUNKU. Kalau tengok Sultan Johor sekarang ni nama gelaran dia TUNKU.  Mungkin sebab bukan sebenarnya keturunan Raja tapi Bendahara dan Temenggung.
Bagi negeri  Kedah. Rasa nya mereka asal dari Raja Hindu dari India ke Sri Lanka ke. Sampai lah Kedah di Islam kan.
Bagi negeri  Negeri Sembilan apa kata kita suruh Raja Melewar cerita. Nak cerita pun tak tau sangat.  zaman dulu orang orang Minangkabau kat Tanah Melayu minta satu Sultan kat negeri dia (which is now Negeri Sembilan lah kan). Then tu Raja Melewar (keturunan Raja Pagaruyung) datang and lantik diri dia jadi Yang Dipertuan Negeri Sembilan. Tapi tak pasti macam mana nama gelaran TUNKU tu datang. Kalau ikut sejarah, Raja Melewar, bapanya Raja Masa Bumi, Raja Khatib, etc guna gelaran RAJA bukan TUNKU. Tapi kenapa selepas Raja Melewar jadi Yang Dipertuan Besar dengan nama Tuanku Sultan Mahmud Shah, anak-anak dia semua guna TUNKU sampai sekarang?
Walau apapun nama yang diberi, adalah menjadi kewajipan bagi kedua ibu bapa untuk memberikan nama yang baik kepada anak-anaknya. Berhati-hatilah dalam memilih dan memberikan nama kepada anak-anak. Pilihlah nama yang dianjurkan oleh Islam atau sekurang-kurangnya nama yang membawa maksud yang baik.

98 comments:

duajiwa satucinta said...

ada ke keturunan Puan?

Unknown said...

nama saya WAN NAZIHARUDDIN, lahir di Kota Tanjungpinang ( Pulau Bintan,Kepulauan Riau Indonesia ) :> Ayah saye bername WAN KHAIRUL atau biasa di panggil juge WAN NAZIFUDDIN. Atok saye Bername WAN AUZAR BIN WAN NIKMAD. kami keturunan WAN dari Pulau Tujuh (Kepulauan Natuna). kini silsilah keluarga WAN untuk Bunguran Barat dan Timur (sebutan tempat di wilayah Pulau Tujuh) ada di pegang oleh ayah saya WAN KHAIRUL. tetapi yg tak dapat saya faham, kenape kami KETURUNAN "WAN" ada di Kepulauan NATUNA ini (Tujuh pulau di wilayah Laut Cina Selatan) ... sementara atok saye pernah cerite dulu , bahwa kami adalah keturunan dari SIAM .... semua ini sangat memusingkan kepale hotak saye ...hehheheeeee

Unknown said...

opah aku pak dia asal dari pattani tapi habib,katanya mak habib ni royal pattani.. lari ke perak pasai cina thai duk nak jajah dgn british masa tu..
dia ada saudara nik sharifah? yang aku runsing,orang duk panggil opah aku ni wan sharifah...
hmm,raja n tuan bukan ada kat ganu jga ke kalau kerabat klate n ganu yg pmpuan nikah orang biasa? mohon pencerahan.. tq

Alyn said...

Sdr wan nazi, untuk menjawab persoalan saudara mengenai asal-usul keluarga Wan di kepulauan riau/natuna, sila baca rencana "Peranan ulama' Patani di Kepulauan Riau" (11 Mei 2009) tulisan Ustaz Wan Mohd Saghir Abdullah Al-Fathani di link berikut: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0511&pub=utusan_malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

Unknown said...

geleran che takda pun tertulis di sini

Ku Aiman Najmi said...

Ada tak salah silah tentang keturunan 'ku' ?

Unknown said...

Aku dari keturunan Long.. Em. .xkesah lh kturunan ap pn..jji setia pd yg Maha Pencipta..

Unknown said...

Mak aku penah citer that kitorg dr keturunan raja2 riau. Tp aku x tau lah kepulauan riau ke atau pekanbaru riau kat sumatera. Yg penting family kitorg x de nme keluarga. Tp yg wku tau ade sorang moyang moyang aku nme datok senara. Tp gelaran datok ni x smpai ke atok aku.

Engku Syahir said...

Engku sebenarnya anugerah dr istana diberi kepada syed...engku sbnarnya keturunan syed...sila rujuk portal istana terengganu

Unknown said...

Saya tak tahu asal keturunan nenek ada bgtahu..tp ada berkaitan dgn istana kuala pilah

Unknown said...

Kenapa Melayu bermula hanya dari Patani sahaja? Padahal nama Melayu pun bermula dari Empayar Sriwijaya di Sumatera. Orang Patani pun mengakui nya

https://www.youtube.com/watch?v=86rvFTqoJ3Y

tengok= 2:09

Unknown said...

Pening betul nak faham semua ni. Berbelit otak memikirkan

Puteri Leyana said...

Saya mempunyai salasilah keluarga berketurunan Megat. Tapi generasi pelapis tidak meneruskan salasilah tersebut.jadi boleh kah kami memulakan semula salasilah tersebut

Unknown said...

Keturunan Abang berasal dari jawa. Itu datok saya yg kata.

Unknown said...

Ape pun, itu semua hanya mainan adat. Terserah, jnji islam tetap dihati. Peace.

Unknown said...

Ape pun, itu semua hanya mainan adat. Terserah, jnji islam tetap dihati. Peace.

Abby Onety said...

Saya punya nama kedua yaitu Daeng. Saya juga kurang mengerti dari mana nama ini berasal. Yang jelas nama bapak, ibu, kakek, nenek dan seluruh keluarga mempunyai nama kedua yaitu Daeng. Tetapi saya memanggil nama kakek dan nenek saya dengan panggilan Datok. Itupun dilakukan oleh seluruh keluarga dekat saya.

Saya menyebut Daeng sebagai nama kedua karena semua orang yang punya nama depan Daeng tidak tampil di surat2 resmi seperti KTP, Ijazah, Sertifikat ataupun Paspor

Abby Onety said...

Saya punya nama kedua yaitu Daeng. Saya juga kurang mengerti dari mana nama ini berasal. Yang jelas nama bapak, ibu, kakek, nenek dan seluruh keluarga mempunyai nama kedua yaitu Daeng. Tetapi saya memanggil nama kakek dan nenek saya dengan panggilan Datok. Itupun dilakukan oleh seluruh keluarga dekat saya.

Saya menyebut Daeng sebagai nama kedua karena semua orang yang punya nama depan Daeng tidak tampil di surat2 resmi seperti KTP, Ijazah, Sertifikat ataupun Paspor

SangRia said...

Saya nampak tuan ada mention nama keturunan Che Wan di atas tadi. Tapi tidak dijelaskan dari mana asal nama keturunan Che Wan itu. Saya berketurunan Che Wan. The only info yang saya tahu, saya datang dari keturunan bangsawan dari Kuala Pahang. Ketua kerabat Che Wan yang bernama Che Wan Teh telah berhijrah dari Kuala Pahang bersama kerabatnya pada tahun 1700 dan membuka daerah Kemaman. Saya ingin tahu dari mana asalnya nama keturunan Che Wan ini. Mengikut pembacaan saya, terdapat beberapa nama Che Wan dalam fakta sejarah seperti Raja Temenggung pertama Johor, nama asalnya ialah Che Wan Abu Bakar dan setelah menjadi Sultan, beliau tidak menggunakan nama Che Wan itu. Mengikut catatan sejarah Pahang pula, keturunan Sultan Pahang hari ini bermula dari Che Wan Ahmad yang diangkat menjadi Sultan setelah memenangi perebutan kuasa dengan abangnya Tun Muthakhir. Che Wan Ahmad dan Tun Mutakhir merupakan anak kepada Tun Ali yang memerintah Pahang sebelum itu. Jadi soalan saya, adakah gelaran atau pangkat Che Wan ini sama sahaja dengan Tun? Saya juga mendapati ada di kalangan kerabat yang bergelar Engku menamakan anak mereka sebagai Che Wan. Adakah ini bermaksud nama Che Wan, Engku dan Tun itu sama? Really appreciate if you could assist me on this matter. Thanks.

SangRia said...

Saya nampak tuan ada mention nama keturunan Che Wan di atas tadi. Tapi tidak dijelaskan dari mana asal nama keturunan Che Wan itu. Saya berketurunan Che Wan. The only info yang saya tahu, saya datang dari keturunan bangsawan dari Kuala Pahang. Ketua kerabat Che Wan yang bernama Che Wan Teh telah berhijrah dari Kuala Pahang bersama kerabatnya pada tahun 1700 dan membuka daerah Kemaman. Saya ingin tahu dari mana asalnya nama keturunan Che Wan ini. Mengikut pembacaan saya, terdapat beberapa nama Che Wan dalam fakta sejarah seperti Raja Temenggung pertama Johor, nama asalnya ialah Che Wan Abu Bakar dan setelah menjadi Sultan, beliau tidak menggunakan nama Che Wan itu. Mengikut catatan sejarah Pahang pula, keturunan Sultan Pahang hari ini bermula dari Che Wan Ahmad yang diangkat menjadi Sultan setelah memenangi perebutan kuasa dengan abangnya Tun Muthakhir. Che Wan Ahmad dan Tun Mutakhir merupakan anak kepada Tun Ali yang memerintah Pahang sebelum itu. Jadi soalan saya, adakah gelaran atau pangkat Che Wan ini sama sahaja dengan Tun? Saya juga mendapati ada di kalangan kerabat yang bergelar Engku menamakan anak mereka sebagai Che Wan. Adakah ini bermaksud nama Che Wan, Engku dan Tun itu sama? Really appreciate if you could assist me on this matter. Thanks.

Unknown said...

Name sy mula2 ungku anwar bin ungku ahmad.smpai nk kawen.tibe2 jaij suh pi istana johor mintak surat kebenaran nk nikah.semingu lepas tu baru surat kebenaran bernikah smpai umah.sign sultan joho woo...mmg terkezut abes.then dpt surat perintah dtg istana lg tuk check susur galur family rupe nye ayah moyang sy spupu dgn sultanah aminah.pastu tros name ic kna tukar letak YAM kt depan.tp xpat pape pn.cume meleceh kn je.huhh penat.

Unknown said...

Name sy mula2 ungku anwar bin ungku ahmad.smpai nk kawen.tibe2 jaij suh pi istana johor mintak surat kebenaran nk nikah.semingu lepas tu baru surat kebenaran bernikah smpai umah.sign sultan joho woo...mmg terkezut abes.then dpt surat perintah dtg istana lg tuk check susur galur family rupe nye ayah moyang sy spupu dgn sultanah aminah.pastu tros name ic kna tukar letak YAM kt depan.tp xpat pape pn.cume meleceh kn je.huhh penat.

Unknown said...

Name sy mula2 ungku anwar bin ungku ahmad.smpai nk kawen.tibe2 jaij suh pi istana johor mintak surat kebenaran nk nikah.semingu lepas tu baru surat kebenaran bernikah smpai umah.sign sultan joho woo...mmg terkezut abes.then dpt surat perintah dtg istana lg tuk check susur galur family rupe nye ayah moyang sy spupu dgn sultanah aminah.pastu tros name ic kna tukar letak YAM kt depan.tp xpat pape pn.cume meleceh kn je.huhh penat.

Afirol said...

Cuba cerita mcm na dng keturunan yg gunakn gelaran KU...

WAN AHMAD KAMAL said...

KU. Keturunan Ku mengikut cerita lisan daripada kawan saya, adalah keturunan raja/bangsawan pada zaman kerajaan Kota Jembal yang pernah berdaulat di timur laut negeri Kelantan. Meskipun dia tidak diletakkan pangkal nama Ku di depan namanya, tetapi cerita mengenai pangkal nama Ku disampaikan oleh ayahnya yg tidak mengenakan gelaran Ku juga.

Utk keturunan Che, saya berhipotesis ianya berasal dari keturunan raja/bangsawan pada zaman kerajaan Champa, yang terletak di selatan Vietnam dan Timur Kemboja pada zaman dulu. Mungkin juga ia berasal jauh lebih lama dari pada zaman empayar Funan yang meliputi seluruh bahagian selatan dan barat Indo-China. Ketiga, mungkin setelah kerajaan Champa diserang oleh Dai-Viet dari utara dan empayar Funan diserap ke dalam empayar Khmer, keturunannya yg dari jurai keturunan raja telah melarikan diri ke Acheh dan menggunakan gelaran Teuku atau Teungku. Manakala keturunan kerabat raja yang lain telah melarikan diri ke Patani dan meggunakan gelaran Che. Dari sini, keturunan mereka berkembang biak dan bercampur dengan pelbagai jenis bangsawan Melayu sehingga menghasilkan keturunan baru seperti Che Wan dan sebagainya.

*Nota Kaki : Che' Bo Nga ialah nama raja/ratu pada sebuah kerajaan di selatan Indo-China (Campa/Funan) pada zaman dahulu. Saya berhipotesis berdasarkan pada nama pemerintah/bangsawan ini

WAN AHMAD KAMAL said...

Satu lagi keturunan saya sebelah bapa atau lebih spesifik lagi sebelah nenek, memang bercampur baur antara pangkal nama Wan dan Nik. Sepanjang pengamatan saya, pangkal nama Wan dalam jurai keturunan nenek saya lebih dominan daripada Nik. Namun, pangkal nama Nik dalam keluarga nenek saya sekarang lebih dominan daripada Wan. Dalam susur galur keturunan itu juga, tiada rekod tentang berasal daripada raja tetapi daripada seorang nakhoda kapal yang berlayar dari Sumatera. Cerita tentang jika perempuan keturunan kami susah beranak sehingga dibentang kain kuning baru boleh beranak saya ada dengar, tapi sejauh mana kesahihan fakta tersebut saya tak tahu.

Lain pula dengan keturunan Wan dari jurai datuk saya, yang saya boleh katakan keturunan asli dari Kelantan/Patani/Semenanjung Tanah Melayu. Seingat saya tujuh keturunan moyang-moyang datuk saya semuanya berpangkal dengan nama Wan di didepan. Tiada Nik, Tuan, Long dan sebagainya. Mungkin lebih lama penggunaan pangkal nama ni daripada cerita yang disiarkan dalam blog ini sebenarnya. Mungkin raja pada zaman dahulu ada sebab mereka menamakan gelaran tertentu kepada seseorang dan mungkin gelaran tersebut telah ada pada orang lain sebelum dan semasa raja tersebut menggunakan atau memberi gelaran-gelaran nama orang Melayu. Kemudian penamaan gelaran tersebut diteruskan menjadi pangkal nama keturunan sehingga ke hari ini.

Selain dari itu juga, saya ada membaca beberapa blog yang mengatakan terdapat beberapa keturunan Wan di lain-lain tempat di Nusantara ini termasuklah di Kalimantan, Sumatera dan sebagainya. Dan apa yang saya ingat mereka mengatakan yang keturunan Wan ini adalah daripada keturunan Nabi juga, sama seperti Syed dan Sharifah di Semenanjung. Teori lain, panggilan Wan ini adalah disingkatan daripada Tuan. Walaupun teori ini sangat ganjil kerana masih ada lagi keturunan Tuan pad zaman ini, tetapi boleh jadi ada benarnya juga. Kalau tidak banyak, sedikit benarnya boleh diterima dari segi logik. Untuk keturunan Nik, saya berani kata yang saya belum jumpa lagi ianya berrasal dari tempat lain di Nusantara ini kecuali dari negeri Kelantan sahaja.

*Nota Kaki : Semua cerita salasilah keturunan keluarga saya itu yang saya dengar dan baca dari ayah saya sendiri dan beberapa orang saudara mara yang lain. Cerita teori atau hipotesis yang lain itu saya kutip dari blog-blog lain juga. Jika ada fakta atau rekod bertulis daripada keluarga bangsawan atau kerabat diraja yang rasmi dan autentik yang bersanggahan dengan cerita yang saya bawakan, saya dahului dengan permohonan kemaafan dan saya tegaskan cerita keturunan ini bukan seratus peratus disahkan benar. Ianya hanya cerita lisan keluarga yang ceritakan semula buat perkongsian semua orang Melayu dengan mesej bahawa takkan Melayu hilang di dunia! Selagi berpegang kepada ajaran agama Islam...

Wallahua'lam bissowab

Afirol said...

Kalau keturunan KU dari kerajaan kota jembal mcm na pula keturunan KU ni begitu ramai di kedah.....

Afirol said...

Kalau keturunan KU dari kerajaan kota jembal mcm na pula keturunan KU ni begitu ramai di kedah.....

SyaFiQaa sAPaWi said...

Saya pun keturunan che wan.. Malah ada jugak kerabat kerabat lama yang masih mengekalkan adat memanggil engku kepada tokki dan tokwan sy walaupun pada pangkal nama mereka adalah che wan. Well saya pun curious seperti awak tentang asal usul nama che wan ni.

SyaFiQaa sAPaWi said...

Saya pun keturunan che wan.. Malah ada jugak kerabat kerabat lama yang masih mengekalkan adat memanggil engku kepada tokki dan tokwan sy walaupun pada pangkal nama mereka adalah che wan. Well saya pun curious seperti awak tentang asal usul nama che wan ni.

SyaFiQaa sAPaWi said...

Saya pun keturunan che wan.. Malah ada jugak kerabat kerabat lama yang masih mengekalkan adat memanggil engku kepada tokki dan tokwan sy walaupun pada pangkal nama mereka adalah che wan. Well saya pun curious seperti awak tentang asal usul nama che wan ni.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Nur Fathiah Adnan said...

keturunan keluarga saya dari minangkabau di Indonesia jadi moyang saya merantau di negeri sembilan tu sahaja

amanamutiara said...

Kerajaan jembal mmg berkaitan dgn kerajaan Kedah tua

amanamutiara said...

Pengasas kerajaan jembal ialah raja bersiung@ nama imam hassan( di Kelantan.sorang alim ulama')

amanamutiara said...

Pengasas kerajaan jembal ialah raja bersiung@ nama imam hassan( di Kelantan.sorang alim ulama')

tengku said...

che wan itu gelar sebenarnya ialah engku che wan, lama kelamaan jadi che wan shj, keturunan che wan berasal dr tun habib abdul majid mereka adalah keturunan tok sayyid asal selepas tengku, kebanyyak rupa paras mereka iras2 arab bugis...

tengku said...

che wan itu gelar sebenarnya ialah engku che wan, lama kelamaan jadi che wan shj, keturunan che wan berasal dr tun habib abdul majid mereka adalah keturunan tok sayyid asal selepas tengku, kebanyyak rupa paras mereka iras2 arab bugis...

Cicit tok kemboja said...

Mungkin jgak ada pendapat islam asia bermula d kata dari china xsilap
Melayu ni luas boh bkn dari jawa saja cuma jawo ni ramai suka hijrah biasalah tu kelantan dulu pn empayar jawa barat setengoh org panggil org kelantan bnyak berasal dari pattani kemboja dan siam sampai ke pattani maseh lagi melayu rujuk sejarah pattani dgn syed husin jamadil kubra wali istana kmpung laut

Cicit tok kemboja said...

Itu betol
Nenek saya pn cakap mcm tu kerajaan jembal adalah asal keturunan raja bersiung

Cicit tok kemboja said...

Itu betol
Nenek saya pn cakap mcm tu kerajaan jembal adalah asal keturunan raja bersiung

Cicit tok kemboja said...

Mungkin jgak ada pendapat islam asia bermula d kata dari china xsilap
Melayu ni luas boh bkn dari jawa saja cuma jawo ni ramai suka hijrah biasalah tu kelantan dulu pn empayar jawa barat setengoh org panggil org kelantan bnyak berasal dari pattani kemboja dan siam sampai ke pattani maseh lagi melayu rujuk sejarah pattani dgn syed husin jamadil kubra wali istana kmpung laut

Unknown said...

boleh x saya tau...ttg pangkat khan..asal usulnya...adakah ia berasa dari keturunan genghis khan...? yg pernah menjajah hampir seluruh asia...dan ditadbir oleh anak2 genghis khan bg setiap bhagian yg ditetapkan...spt yg tuan kata..iran, india dan pakistan...byk ada gelaran ini..

Unknown said...

mak saya kate saye keturunan bugis.tapi mengikut saudara mara saya pon ade keturunan diraja..jadi saya pening, betul ke ni?adik angkat atok saye pula dinamakan che tapi atok saya tak pula...saya punye keturunan agak pelik..ade yang datang dari arab dan china jugak...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Mak saya nama Wan Azmah bt Wan Nawang bin Wan dali bin Wan Husin bin Wan deraman

Unknown said...

Blh tolong ceritakan asal usul keturunan sheikh bukan shaik/shek

Unknown said...

Blh tolong ceritakan asal usul keturunan sheikh bukan shaik/shek

ArifsonRifqie said...

Keturunan Shrek plak asl dr mana eh?��

Unknown said...

Betoi betoi merapu

Unknown said...

Keturunan.najib razak lak cmne?

Unknown said...

Keturunan.najib razak lak cmne?

Unknown said...

Lau tuan brkhawin dgn tuan..ank nye kne ltak glaran ap?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Kalau tuan brkhawin dngn tuan..anknye kne ltak glaran ap??

Unknown said...

Khan tu dari Keturunan Pathan(Iran Timur) majoriti di Afghanistan dan Pakistan.Shah Rukh Khan , Salman Khan , Saif Ali Khan , Amir Khan semua ada keturunan Pathan

Unknown said...

Kalu raja kahwin dgn sharifah dpt anak lelaki apa gelarannya. Dan kalu anak perempuan apa pula gelarannya.

Unknown said...

Bagaimana pula gelaran siti bagi perempuan

Anwar Mukhashen said...

Salam Wan Nazi.....
Keluarga kamu berasal dari Pattani, Thailand yg berhijrah ke Natuna zaman dulu....

Anwar Mukhashen said...

Saudara Wan Ahmad Kamal....
Ramai keturunan Nik kat Pattani dan Kedah....
Kat Kedah, kalau lelaki Nik, yg perempuan bergelar Nang....Nang bermakna Puteri dlm bahasa Kedah lama....

Unknown said...

Assalamualaikum..salam sejahtera semua. Nama saya syed mohd najib bin syed abd rahman bin syed yassim al yahya dari Kelantan.. Boleh sesiapa yg mengetahui pasal sambungan salasilah keturunan syed al yahya di Kelantan sekarang ni sehingga keatas memberi maklumat lanjut.. Sbb saya kurang faham kaitan dan sambungan saya dengan keturunan syed.. Dan bagai mana pula syed al yahya bersambung dgn Wan,Nik..terima kasih..wasalam.. Jika ada blh la email pada sy....syednajib82@gmail.com atau 0187888124

Adillah said...

Nk tnya jugak..yg depan die ada nama ungku tuh mmg ada keturunan raja ker??konfius laa

Unknown said...

Salam.. kalau emak che dan bapa nama biasa..ada kaitan ke kalau keluar anak

Unknown said...

Salam.. kalau emak che dan bapa nama biasa..ada kaitan ke kalau keluar anak

Komeng said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Kebanyakan penduduk di Natuna ber dialek terengganu/kelantan kerana nelayan2 dari pantai timur tanah melayu berhijrah ke sana sejak dulu.

smaqmal said...

Alyahya di malaysia kebanyakannya dari Syed yasin bin agil benyahya. Makam beliau di bkt puteri kuala terengganu. Di kelantan ada pnjaga nasab alyahya iaitu ami siraj

Benjamin Ali Rifqi said...

Mohon ws saya 012.340.2621

Unknown said...

Assalammuaikum. Saya difahamkan keturunan Wan . Skrg nama saya tidak memakai gelaran tersebut. Asal Tokwan saya belah ayah adalah sadao Pattani siam . Bila ditanya. Nenek saaya nama Wan Mah pahlawan siam dulu yg berkahwin dgn raja siam yg islam . Pastu diberi tekanan oleh raja siam yg bukan islam . Habis lari membawa diri ke tanah melayu. Tokwan membuang gelaran Wan pada nama dan dinasihatkan supaya tidak memakai gelaran tersebut. Ada siapa tahu?

myraa said...

salam, boleh tahu penulis dpt sumber dprd mana sbb saya tgh mengkaji pasal ni

Unknown said...

Boleh bila kalangan lelaki dlm keluarga anda berkahwin wanita royal blood Raja. Jika kahwin dgn wanita Tengku mzka anak jd Wan. Kalau kahwin syed anak jd meor la.

Pakcikku fm said...

Kami Alhamdulillah masih dpt susur jalur keturunan lg sbb masih ada bapak saudara yg memegang master copy silah dr bendahara tun abdul majid... che wan dr Pahang

Pakcikku fm said...

pembetulan Tun Habib Abdul Majid Bendahara Seri Maharaja, Padang Saujana

Hydder Abdullah/Ku Der said...

Assalamualaikum,Tumpang tanya kepada sesiapa yang arif harap balas,Bismillah Keluarga saya berdarah Terengganu dan nama arwah nenek moyang saya adalah Wan Che Fatimah(Kalau tak silap saya)dan arwah ayahnya pula Tengku Osman dipercayai hidup pada zaman 18-an,generasi selepas nenek moyang saya adalah nenek saya tetapi kenapa nenek saya tidak memegang gelaran Tengku.Tujuan saya bertanya adalah untuk mendapatkan pejelasan lebih jelas dan juga jika mampu bagaimanakah cara untuk saya mencari semula saudara-mara/darah daging yang tidak saya kenal rupa dan tidak pernah diberithu untuk mencari anak-beranak sendiri yang tidak pernah saya kenali dan hanya mempunyai cebisan maklumat.Terima Kasih.

Unknown said...

Salam semua...seronok membaca info2 di blog ini...

Unknown said...

Melihat kan semua tahu ttg asal keturunan masing2...saya pula tidak tahu asal keturunan sendiri...arwah atok saya ad gelaran Orang Kaya di parit perak...slalu dijemput ker istana telok anson...apa sbb saya pun xtahu..

Unknown said...

Kalau boleh di tanya...mengapa ad gelaran Orang Kaya pada seseorg di perak...dan mengapa seseorg slalu dijemput ke istana perak...soala saya ini ttg zaman lama perak

herdi said...

Daeng tu gelaran orang bugis,

mamat KAWASAKI LEOSTAR 120SE said...

keturunan che wan asal dan merupakan rejim zionis israel

Unknown said...

keturunan ad tercatak

Pengembara Hiba said...

Mohon saya nak bantah statement Raja Kedah dari India. tak logik langsung. Admin tak baca sejarah kesultanan Pattani ke?? Kesultanan Pattani itu adalah dari kerajaan kesultanan Merong Mahawangsa. Iaitu Raja Melayu Pattani/Kedah/Siam yang berfahaman hindu atau Buddha.

Memang lah dulu Islam belum sampai ke Kedah, maka orang2 melayu Kedah/Pattani/Siam adalah penganut fahaman Buddha dan Hindu. Tapi mereka adalah berbangsa Melayu pattani.

Berfahaman Hindu/Buddha tak semestinya dia orang keling!! Kena faham lah apa makna atau istilah BANGSA dan AGAMA !! Mana pulak datang nye Keling dari India?? Fahaman Hindu memang tersebar ke seluruh alam Nusantara pada masa sebelum kedatangan Islam. Sama lah macam kita berbangsa Melayu, tapi agamanya Islam. Faham ke tak faham ni??

Mohon fahamkan sejarah dulu tuan admin. Terima kasih

Boyy said...

Saya pun nama ungku tapi x tahu asal dari mana

mrbasheer said...

semua keturunan nabi adam.

seribulan said...

Terbaca tentang raja pahang yg lari ke acheh ketika di serang siam. Lalu membaea gelaran wan pada awal 1438an. Keturunan saya dari acheh bernama wan sandora. Tapi secara terperinci tidak saya ketahui hanya mendapat tahu ketika atok meninggal dunia meniggalkan surat2 dan barangan lama menjurus kepada keturuanan atok adalah kalangan syed tapi atok tidak meletakkan nama tersebut sbgi satu penghormatan. Hanya sekadar nama asal saja. Wallahuallam.

Unknown said...

Tak kisahlah keturunan apa pun..nak masuk syurga malaikat x tanya pun KO dari keturunan mana.

Syedfuzan said...

Assalamualaikum..dikesempatan ruangan ini saya ingin bertanya pada yang sudi membantu..nama saya Syed Shaifuzan berasal dari Tanah Merah Kelantan..Berkenaan keturunan saya nama ayah Mohd Ali B. Jusoh Dan Nama ibu Wan Eshah Bt. Wan Nik..dimaklumkan oleh ayah saya ayah kepada datuk saya ni telah tinggalkan dia semasa masih kecil dan merantau ke Kedah dan menetap di kedah kawasan simpang empat kangkung dan mempunyai anak 1 lelaki 2 perempuan buat selama-lamanya.Dia pada awalnya mengusahakan sawah padi dan seterusnya menjadi polis.Untuk keturunan yang saya gunakan ini dikatakan dari moyang kepada kepada datuk saya..siapalah yang dapat membantu saya untuk mencari keturunan saya..

Cinamon said...

keturunan daeng yg menetap di malaysia mmng smua kturunan bangsawan ke?

Cinamon said...

daeng yg brhijrh ke malaysia ,mmng smua bangsawan ke?

Hyafiz said...

Keturunan dang mane? Sy nak tau asal usul keturunan dang sbb arwah nenek saya dari keturunan dang... dan atok sy dari keturunan abang brunei....

Unknown said...

Ada moyang saya bernama raden..nak tanya asal usul raden dari mana yea

Nasrun akif said...
This comment has been removed by the author.
Nasrun akif said...
This comment has been removed by the author.
Apple Merah said...

nama sy pn ada dang, nama nenek sebelah ayah sy pn ada dang.. tp tak tak asal usul nama tu.

Ungku said...

Assalamualaikum.. nak tanya.. nama ayah kepada atuk saya bernama awang teh bin awang merah tetapi kenapa nama saya ungku erizad nazhan bin ungku ehsan.. nak kata ayah saya ni anak angkat pun tak

Anonymous said...

Asalamualaikum wbt sy pula
Keturunan ibu raden
Keturunan ayah Che
Namun kami ada pantang larang mkknan yg tidak boleh di mkn..

Tapi keturunan kami percaya kami dari susur galur darah empayar grahi jawa # dewi Adurga wijayamala singa..insyallah kita panji nusantara ada rahsia nya Amin

Anonymous said...

Tapi arwah nenek sy ada bagi 1
pesan seperti kata kunci utk anak cucu mengenali keturunan mereka

Anonymous said...

Terbaik

Unknown said...

Assalamualaikum,tahun ni saya baru tahu yang keluarga belah ibu saya iaitu belah bapa atuk saya dan moyang ² lelaki saya ada keturunan nama Tun tapi selepas moyang lelaki saya yang ke 3 dia dah tak guna dah nama Tun tu. saya nak tanya nama Tun ni hanya diwarisi oleh belah bapa sahaja atau perempuan juga boleh menggunakannya.saya kaji² keturunan Tun keluarga saya berasal dari keturunan Bendahara Melaka/Pahang/Johor. Moyang ketujuh saya Tun Seri Lanang dari anak Tun Jenal anaknya Tun Surati anaknya Tun Sulong anaknya Haji Muhammad anaknya Syeikh Haji Umar anaknya Muhammad Salleh anaknya Abdul Samad anaknya Ibu saya anaknya saya.

Post a Comment