Fotografi: Nak beli DSLR jenama apa?


Assalamu'alaikum dan Salam Sejahtera.
Bertemu lagi dalam entri berkaitan fotografi. Kali ini saya kongsikan topik yang sering menjadi perbualan kepada peminat fotografi iaitu apakah Kamera Digital Single Lens Reflex (DSLR) terbaik untuk mereka kalau mula-mula nak beli?
Antara soalan yang biasa ditanya ,
"Antara Nikon dan Canon, yang mana satu lagi bagus?" (Walaupun masih banyak lagi jenama lain).





Jadi, nak tahu yang mana satu yang paling bagus? jom baca sampai habis untuk entri kali ni. Mudah-mudahan semua dapat gambaran umum apakah yang terbaik untuk mereka yang mahu memulakan hidup di dalam dunia fotografi.

Kebanyakan pembeli pertama kali DSLR adalah orang-orang yang biasanya melakukan naiktaraf atau 'upgrade' dari kamera Point and Shoot (P & S) atau kamera kompak (compact camera), dan alasan mengapa kebanyakan orang ingin meng-upgrade ke DSLR mungkin kerana mereka berfikir DSLR akan mengambil foto lebih baik.(Betulke??Jom Kaji)

Walaupun secara teknikal dan umumnya, DSLR harus memberikan kualiti gambar yang lebih baik daripada P&S dan kompak, anda harus belajar tentang fotografi dan mampu menggunakan kamera dengan betul sebelum anda boleh mendapatkan keputusan yang lebih baik dengan DSLR.

Ingat! Kamera hanyalah alat.

BAJET / JULAT HARGA (PRICE RANGE) 
Dah dapat gambaran sebenar DSLR kan?Sekarang jom kita tengok cara-cara memilih DSLR. Hal pertama yang biasa bermain di kepala kita bila kali pertama hendak membeli DSLR pastinya Harga! (Kalau tak da duit mcm mana nak beli ye tak?hehe)
Oleh itu, soalan pertama yang anda boleh ajukan pada diri sendiri:
"Berapa banyak wang/duit yang mampu aku nak gunakan untuk kamera DSLR?"
Haa..dah letak angka tersebut dalam hati? Jom kita tengok 3 kelas untuk kamera DSLR ni:


1. Peringkat Entri / Entry Level memerlukan kos sekitar RM1,800 - RM 3,500
2. Peringkat Tengah / Intermediate Level memerlukan kos sekitar RM 3,500 - RM 8,000
Contoh kamera Intermediate Level
3. Peringkat Profesional / Profesional Level boleh mencecah sehingga RM16,000!
Contoh Kamera Professional Level
Jadi agak-agak dah tahu kelas mana yang mahu anda pilih? mudah kan?
1.  Tengok akaun ada berapa duit.
2.  Lihat banyak mana jumlah yang anda sanggup keluarkan.
3. Pilih jenama mana yang menawarkan lebih banyak kelebihan kamera untuk bajet anda.
4.  dan yang terakhir, Beli~ :-)

PERTIMBANGAN UMUM

Terdapat juga persoalan seperti apa sebenarnya beza antara P&S dan DSLR?

Harus diingat bahawa sekiranya anda telah membuat keputusan untuk membeli DSLR, ia sedikit berbeza dengan membeli kamera kompak dan P&S. Ini bermakna anda bukan hanya membeli sebuah kamera. Anda sebenarnya telah meletakkan diri anda untuk memiliki SELURUH SISTEM!

Sebuah kamera DSLR sistem yang boleh terdiri daripada:
  • Bodi/Badan kamera
  • Lensa
  • Flash Light (Speedlite)
  • Aksesori seperti remote, bateri grip dll.


FAKTA BERGUNA UNTUK ANDA:
  • Setiap pengeluar kamera DSLR membuat sebuah sistem yang tidak serasi dengan komponen dari pengilang kamera lain. Contohnya, jika anda membeli DSLR Canon, anda tidak akan boleh menggunakan lensa Nikon (kecuali dengan adapter) dan perkara yang sama terjadi bagi unit flash.
  • Sistem kamera DSLR utama di pasaran berasal dari Canon, Nikon, Sony, sistem Four-Third (Olympus dan Panasonic). Fujifilm juga mengeluarkan DSLR yang boleh menggunakan lensa Nikon.
  • Canon dan Nikon mungkin mempunyai sistem paling maju dengan pelbagai pilihan lensa dan aksesori, masing-masing menghasilkan sekitar 60 lensa yang berbeza. Sony, sistem Four-Third dan Pentax berada di tangga ke-2, dengan masing-masing pembuat menghasilkan sekitar 30 lensa yang berbeza untuk masing-masing.
  • Ergonomi merupakan faktor yang sangat penting untuk dipertimbangkan dalam memilih DSLR. Setiap orang memiliki keutamaan yang walaupun berbeza pendapat.

Apakah kamera berasa selesa di tangan anda? Bolehkah kita mencapai butang-butang pada badan kamera yang sering digunakan ketika kamera tersebut dipegang?Adakah DSLR ini terlalu kecil atau terlalu besar? Terlalu ringan atau berat? Mampukah DSLR tersebut di'on' dan di'off'kan dengan pantas? Ini semua soalan-soalan yang perlu kita jawab sendiri apabila mencuba mana-mana DSLR.

JADI SISTEM APA YANG HARUS SAYA BELI?
Sepertimana kamera kompak yang tidak sempurna, begitu jugaklah sistem DSLR.

'Tiada sistem DSLR yang sempurna, masing-masing mempunyai kelebihan dan kelemahan tersendiri'

Kebiasaaanya, orang akan memilih Nikon atau Canon, namun ini tidak bermakna sistem lain tidak bagus dan teruk. Masih ada yang mampu menggunakan jenama selain Canon dan Nikon dan mereka mampu menghasilkan gambar yang menakjubkan dan hebat!

Jadi,

Sebagai berita buruk, anda sepatutnya tahu sendiri apakah yang anda mahu dari DSLR tersebut.

Manakala berita baiknya pulak, tidak kita apa yang anda pilih, setiap DSLR itu pasti ada kelebihan tersendiri (mungkin banyak kelebihan atau sedikit kelebihan sahaja yang membezakan)

RECOMMENDATION / SARANAN

Masih tidak berpuas hati dengan jawapan di atas?OK..OK..hehe
Secara peribadinya, anda bolehlah membeli sistem yang mampu berkembang dan membangun dengan baik, jadi adalah disyorkan sistem Canon atau sistem Nikon.

Entry Level
Buat peminat Canon - Canon EOS 500D, Canon EOS 550D
Buat peminat Nikon - Nikon D3000 , Nikon D5000

Intermediate Level

Buat peminat Canon - Canon EOS 50D atau Canon EOS 7D
Buat peminat Nikon - Nikon D90 dan Nikon D300s

PESANAN PENTING!
  • Ramai yang tersalah anggap ketika hendak pilih DSLR, mereka akan bertanya "Berapa Megapixel kamera ni?" . Sebenarnya soalan itu hanya akan menjawab persoalan tentang resolusi (resolution) sahaja. Percaya atau tak, ia tak akan ada kaitan dengan kualiti gambar! Kalau anda nk print billboard atau poster yang besar-besar gedabak. Haa..masa tu baru tanya soalan mcm ni. 
  • Sekiranya kewangan anda terhad, anda boleh cuba membeli bodi kamera yang didatangkan sekali dengan 'kit lens'. Kebiasaannya kit lens mempunyai nilai optik dan kualiti yang masih boleh dikatakan dalam kategori baik dan bagus. Contoh,  Canon18-55 atau  Nikkor 18-55 .
  • Cuba susun pembelian anda mengikut priority. Mula-mula beli bodi + kit -> kemudian beli Flashlight -> Kemudian beli lensa telezoom -> Bag -> .......... (terserah mengikut kepentingan kepada anda samada untuk kerjaya fotografi atau sekadar hobi sahaja)
  • Jangan termakan pujuk rayu jurujual (yang mungkin hanya nak duit~) mengatakan yang mahal adalah yang terbaik. Ikut bajet anda dan buatlah sedikit research dalam internet tentang kamera tersebut.
  • Bagi peminat Nikon, carilah badan yang ada focus motor supaya mudah untuk ada di kemudian hari. (d40, d40x dan d60 TIDAK memiliki focus motor ini bermakna anda harus mencari lensa yang mempunyai focus motor sendiri untuk menggunakan Auto Focus dan lensa sebegini kebiasaannya mahal!), bagi pengguna Canon anda tak perlu risau.
Jadi, buat pilihan bijak dan bertemu lagi.

0 comments:

Post a Comment